16.07.23

Виступ до 10-й річниці святкування Дня українських миротворців у Харкові 14 липня 2023 р., Ерік Енніс Доккен, Ltcol (r) Норвегія

 Дякуємо Erik Dokken за теплі слова!






Виступ до 10-й річниці святкування Дня українських миротворців у Харкові 14 липня 2023 р., Ерік Енніс Доккен, Ltcol (r) Норвегія 🇳🇴
Дякую за запрошення виступити сьогодні з нагоди 10-ї річниці Дня українських миротворців. Мені важко безпосередньо торкатися тематичного поля круглого столу, оскільки Україна перебуває у стані війни, але дозвольте мені висловити кілька загальних слів.
4 роки тому мені пощастило відвідати дві школи юних миротворців у Харкові, і я був вражений рівнем знань і освіченістю в багатьох актуальних питаннях світогляду. Після виходу на пенсію я дізнався про норвезьку програму "Подорож заради миру". За часом більш обмежена, але схожа з харківською концепція, яка допомагає долучити молоде покоління до роздумів про світ. Наші учні - школярі 10-х класів, у середньому 15-ти років, вирушають на тиждень у Німеччину та Польщу - мандрівка з акцентом на статті про права людини та знайомство з новою культурою.
На 25-річному ювілеї миротворчої діяльності України у місіях ООН з підтримки миру у 2018 року в Києві я поспілкувався з командиром першого українського батальйону UNPROFOR у Сараєво. Він і його хоробрі бійці відстоювали Україну і прапор ООН, продовжуючи захищати цивільне населення Сараєво, незважаючи на пережиті напади і втрати серед особового складу на самому початку своєї місії. Миротворці потребують освіченого і хорошого керівництва, особливо на початку миротворчої місії.
Мир - це і те, що всередині нас, і те, що існує між нами. Якщо боротися тільки за свій власний мир і свої власні права, можна легко втратити орієнтири на те, що мир формується у спільнотах, у співпраці між людьми. Я знаю, що на круглому столі в Харкові підіймаються питання, пов'язані з цим. Я думаю, що більшість із молоді погодяться з тим, що подорожувати корисно, щоб відкривати для себе нове, навчатися, говорити і розмірковувати разом. У харківських школах ви йдете далі та взаємодієте в місцевих громадах, у благодійних програмах і з ветеранами.
Диктатори та полководці теж говорять про мир. Але вони думають тільки про свій світ і свої інтереси. І таким чином вони можуть виключити цілі групи населення або меншини. Справжня робота в ім'я миру спрямована на те, щоб цього не сталося. У глибшому сенсі справжня робота в ім'я миру - це робота з інклюзією, що є основним чинником для обговорення в глобальному масштабі.
Поняття "зло" не є незалежною зовнішньою силою, його потрібно перемагати, долаючи людське невігластво. Навіть в армії ми вчимося того, що кожна людина в певних випадках має бути готовою самостійно ухвалювати рішення, слідуючи своїй совісті, а не сліпо виконувати накази. Цей урок, винесений із судового рішення по Другій Світовій війні, відображений і в першій статті Загальної декларації прав людини: "Кожна людина... наділена розумом і совістю", в основі якої лежить відмова від будь-якої особистої відповідальності, а не тільки від субординації.
Можу також скористатися зауваженням Олександра Солженіцина про те, що межа, яка відокремлює добро від зла, проходить не між різними групами, державами, класами або політичними партіями, а "через людські серця".
Я з трепетом ставлюся до нашої дружби і знайомства з багатьма, хто присвячує свій час свободі, зокрема й до біженців з України. Ми всі хочемо миру і можемо створити його разом.
Вітаю з Національним днем українських миротворців!!!